I cry when angels deserve to die

 

بعضی آدمها موسیقی راک غربی رو به خاطر ریتم و آهنگش دوست دارند و بعضی ها چون شکل و شمایلش به کلی با موسیقی شرقی و ایرانی فرق می کنه از این نوع موسیقی بدشون می آید. جالب اینکه من این شکل موسیقی رو دوست نداشتم (و هنوز هم خیلی از آهنگهای تند خوشم نمی آید) اما وقتی به معنی شعر این آهنگها توجه کنیم بعضی وقتها متعجب می شویم.

 

در کل چه در غرب و چه در شرق انسانهایی هستند که در قالبهای معمول زندگی نمی گنجند (صادق هدایت یکی از مثالهای این آدمهاست). باید این نکته رو هم بگویم اینکه کسی در قالبهای معمول نمی گنجه یک مسئله آره یا نه نیست و هر کدوم ما ممکنه درصدهامون فرق کنه در اینکه به کدوم طرف نزدیکتریم. صدای این نوع آدمها در شرق رو میشه در ادبیات شعر فیلم وهمچنین در موسیقی آرام و غمگین شرقی شنید در حالی که این صدا در شکل غربیش در موسیقی بیشتر با فریاد نمایان می شه تا سکوت (اینکه دلیل سکوت کردن و فریاد زدن می تونه یکی باشه جالب نیست؟!). در کل شعرهای آهنگهای غربی پرکتیکالتر (شاید بشه گفت عملگرایانه تر) از شعرهای آهنگهای فارسیه.

 

راستش من خودم بیشتر آهنگهای انگلیسی گوش می کنم به خاطر اینکه اهل آهنگهای شاد فارسی که معمولا آدم باید به شعرشون بخنده نیستم (البته این آهنگها برای رقص خوبند!) و آهنگهای دیگه فارسی هم که دوست دارم اگه زیاد گوش کنم افسرده ام می کنه و تاثیر منفی در کارهایم می گذاره. شاید علت این باشه که وقتی آدم برای مدتی در جامعه ای زندگی می کنه که معمولا همه لبخند می زنند و شاد و راحت هستند تاثیرات جامعه ظرفیت تحمل غم رو در آدم پایین می آره. شرایط زندگی، فرهنگ، نوع موسیقی و خیلی چیزهای دیگه کاملا در هم تاثیر دارند.

 

به عنوان مثالی از آهنگهای راک دوست داشتید به آهنگ I cry when angles deserve to die  گوش کنید (روش کلیک کنید یا راست کلیک کنید و دانلودش کنید). این گروه system of a down  یک گروه ارمنی تباری که در آمریکا زندگی می کنند. یکی از آلبومهای این گروه رو یکی از پسرهایی که با هم کوه رفتیم گوش می داد. جالب اینکه در بعضی آهنگهای دیگه، این گروه موسیقی ارمنی و راک رو ترکیب کردند و چون موسیقی ارمنی و آذربایجانی ریشه نزدیکی دارند، آهنگها شده بودند مثل راک آهنگ رقص سنتی آذربایجانی!

 

بعضی وقتها فکر می‌کنم آهنگهای راک غربی فریادی هستند که دلیلش غربت و تنهایی انسانهاست و در عوض در شرق این غربت با سکوت و اشک توامه!

نظرات 1 + ارسال نظر
سمانه سه‌شنبه 11 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 11:19 ق.ظ http://www.blue-lover-yass.blogspot.com

سلام
به نظر من موسیقی باید محتواش قشنگ باشه . حالا شرقی یا غربی فرقی نمی کنه.ولی خوب اهنگ اروم رو به اهنگ تند ترجیح میدم.اهنگ و موسیقی اروم به ادم ارامش خاصی میده .مخصوصا اگه بی کلام هم باشه...
این اهنگی که شما پیشنهاد داده بودیدو هم دانلود کردم و گوش دادم.جالب بود(بعضی جاهاشو متوجه نشدم..)

موفق باشید

سلام سمانه جان مرسی از پیامت. این آهنگ یک طورهایی هم مذهبیه (وسطهاش خواننده فریاد می‌زنه father ...father... که شکل مسیحی به خودش می‌گیره). میدونی برای من هم شعر و مفهوم موسیقی مهمه و خیلی برام فرقی نمی‌کنه چه نوعی موسیقی باشه. شاد و موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد