flexibility

 

یک از پسر عموهایم در تبریز که از صمیم قلب دوستش دارم هر از چندی این وبلاگ را می خواند، هر بار که با هم صحبت می کنیم گلایه می کند که چرا کم می نویسی؟! نوشتن این وبلاگ به غیر از اینکه یک نوع ثبت قسمت هایی از خاطرات، احساسات و افکار من است، به شراکت گذاشتن آنهاست با دوستان و آشنایانم و در عین حال کمک می کند تا در عین نوشتن آنها به بعضی مسائل دوباره فکر کنم.

 

چند سال پیش همین پسر عمویم موضوعی را گفت که برایم جالب بود و من بعدها بیشتر به این موضوع فکر کردم، اینکه انعطاف پذیری انسان یکی از مهمترین خصوصیاتی است که به انسان کمک می کند که به زندگی در هر شرایطی ادامه دهد. حتی در مکانیزم بدن انسان انعطاف پذیری نقش مهمی دارد مثلا واکسن یک بیماری یعنی ویروس ضعیف شده آن و با ترزیق واکسن بدن به شرایط قویتر آن بیماری آماده می شود. وقتی برای اولین بار رانندگی می کنید ممکن است احساس کنید که کنترل فرمان، دنده، گاز، ترمز و کلاچ همه با هم چقدر سخت است اما وقتی یاد گرفتید با گذشت زمان قسمت کنترل مغز شما کاملا خودش را منطبق می کند و شما بدون نیاز به فکر کردن رانندگی می کنید و حتی ممکن است کنترل را به auto-pilot واگذار کنید. در مقابل اتفاقاتی هم که در زندگی انسان پیش می آید همین انعطاف پذیری است که با گذشت زمان، به انسان زندگی در شرایط جدید را امکان پذیر می سازد حال این اتفاقات ممکن است مرگ یک فرد نزدیک به آدم باشد، یا یک جدایی، یا مثلا قبول نشدن در کنکور!

 

چند وقت پیش خبری می خواندم در مورد زندگینامه بنیانگذار انتشارات امیرکبیر، آدمی که از کارگری کردن ساده کارش را شروع کرده بود و به قول خودش خشم و غم ناشی از سختیها، تبدیل به فشاری شدند در درونش برای مقاومتر شدن و با اراده تر پیش رفتن. وقتی این خبر را می خواندم مقاومتر شدن به خاطر سختیها برایم تعجبی نداشت چون خودم تا حدی تجربه کرده ام اما کلمه خشم برایم تازگی داشت. معمولا آدمها اگر خشمگین بشوند عصبانی می شوند و داد و فریاد می زنند! در مقابل بعضی ها ممکنه به جای ریختن خشم به بیرون، این خشم رو فشاری کنند برای تقویت اراده اشان.

 

شنیده ام که اگر هر روز مدتی دستتان را روی یک شمعی نگه دارید و هر روز یک مقدار دستتان را نزدیکتر کنید بعد از مدتی دستتان به آتش آنقدر مقاوم می شود که کاری که می کنید به نظر دیگران غیر قابل انجام می نماید. هر انسانی هم در زندگی همینطور است در مقابل سختیها.

نظرات 1 + ارسال نظر
تنها پنج‌شنبه 27 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 03:49 ق.ظ http://www.ebad.blogsky.com

چی می شد اگه خدا امروز وقت نداشت به ما برکت بده چرا که دیروز ما وقت نکردیم از او تشکر کنیم
اگه وقت کردی بیا پیشم خوشحال میشم

وبلاگ قشنگی دارید و جالبه که سبک شعر سنتی رو حفظ کردید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد