adventure

 

روزهای یکشنبه دیدن بچه های زیادی که می آیند تو پارک و روی این سکوهای صاف و منحنی فلزی اسکیت بازی می کنند همیشه برایم جای تعجب داشت، تعجب از این جهت که هر لحظه امکان افتادن و خوردن سر و کله این بچه ها به لبه های فلزی بود که می تونست عوارض وخیمی داشته باشه.

 

یکی از موضوعاتی که اینجا بعضی وقتها به ذهنم خطور می کنه بی پروایی، کله شقی و شجاعت بیشتر مردم اینجاست نسبت به ایران. از سفر کریستف کلمب گرفته تا فتح قطب شمال و جنوب هر کدام از اینها چندین برابر خود برای نتیجه دادن کشته داده اند یا اگه به مارکو پلو فکر کنیم و خیلی بسیاری دیگه ای از غربیها که سالها (ده ها سال) در تمدنها و فرهنگهای دیگه و غیر معمول زندگی کرده اند و در مورد آنها کتاب و مطلب نوشته اند.

 

حدود چند ماه پیش یک مستندی در تلویزیون نشون می داد که چند نفری توی یکی از جنگلها (احتمالا آمازون) بیشتر از ده سال با گوریل ها زندگی کردند تا جایی که گوریلها این آدمها رو از خودشون می دونستند و در یکی از صحنه ها به طور مستند نشان داده شد که گوریلها هم مثل انسانها ممکنه دست به قتل یکدیگر بزنند.

 

زندگی در ایران هنوز از مبانی سنتی پیروی می کنه و خانواده و روند سنتی و محدود زندگی نقش اساسی رو در نحوه زندگی ما بازی می کنند و بوروکراسی دنیای کنونی هم مانع از تحول طلبی طبیعی انسانها در شکل زندگیشون می شه (این بوروکراسی قبل از صد سال پیش خیلی کم بود اما از ابتدای قرن بیستم در همه جا زیاد شده با اینحال در ایران نسبت به غرب بیشتر است).

 

گفتم خانواده ممکنه کسانی نسبت به این کلمه حساس باشند. برعکس ایران که پدر و مادر نقش اساسی در طرز فکر و شرایط زندگی بچه ها دارند و این را یک وظیفه می دونند که به قول خودشون از بچه هاشون مواظبت کنند تا به راه خطا نروند! در غرب پدر و مادر نقش آنچنانی در تربیت بچه ندارند و بچه از همان دو سه سالگی در اجتماع زندگیش را شروع می کند (البته این هم خطرات خودش را می تواند داشته باشد) و آزاد است. در عوض حکومتها سعی می کنند که اجتماع سالمی داشته باشند (در بسیاری مواقع هم موفق هستند). تنها یک اشاره ای کنم به جبران خلیل جبران، در کتاب پیامبر او معتقد است که  خانواده و پدر و مادر نباید اصول فکر خودشون و نحوه زندگی خودشون را به بچه ها القا کنند.

 

فکر کنم از موضوع پرت شدیم. در کل بی پروایی و کله شقی (پشتکار) یا به انگلیسی being adventurous ایجاد پراکندگی می کنه که در نهایت می تونه باعث تحولات و نتایج مثبت در زندگی بشه.

 

بیشتر از اینکه زندگی رو سخت بگیریم شاید بهتر باشه خودمون را سخت بگیرم.

نظرات 1 + ارسال نظر
جمشید شنبه 24 دی‌ماه سال 1384 ساعت 09:08 ب.ظ

سلام
ااگه ممکنه منو راهنمایی کنید که بتونم در وبلگم مانند شما از موسیقی استفاده کنم
البته ااگه براتون زحمتی نیست
با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد